متا 5.9 میلیون دلار توسط رگولاتورهای ایرلندی به دلیل نقض حفاظت از داده WhatsApp جریمه شد

مکس شرمز، بنیانگذار NOYB، گفت: «ما شگفت زده شده‌ایم که چگونه DPC بعد از یک رویه 4.5 ساله، هسته اصلی پرونده را نادیده می‌گیرد.

متا قصد خود را برای تجدید نظر در مورد تصمیم 4 ژانویه اعلام کرد و افزود که این حکم قانونی مانع از تبلیغات هدفمند یا شخصی نمی شود.

در واکنش به اخبار روز پنجشنبه، NOYB از اندازه “کوچک” آخرین جریمه انتقاد کرد – و DPC را به دلیل نادیده گرفتن نحوه اشتراک گذاری داده های واتس اپ در داخل گروه برای اهداف تبلیغاتی مورد انتقاد قرار داد.

این جریمه توسط رگولاتور ایرلندی اعمال شد زیرا متا – همراه با سایر شرکت های فناوری آمریکایی – مقر اروپایی خود را در دوبلین دارد.

جریمه روز پنجشنبه واتساپ نیز بسیار کمتر بود زیرا به تبلیغات هدفمند مربوط نمی شد.

رگولاتور گفت که به دنبال ابطال درخواست EDPB در دادگاه عدالت اتحادیه اروپا خواهد بود.


پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

رگولاتور ایرلند روز پنجشنبه اعلام کرد، غول رسانه های اجتماعی متا به دلیل نقض قوانین حفاظت از داده اتحادیه اروپا با استفاده از پلت فرم پیام رسانی فوری خود واتس اپ، 5.5 میلیون یورو اضافی (تقریباً 47.8 کرور) جریمه شده است.

EDPB همچنین از رگولاتور ایرلندی خواسته است که استفاده متا از داده های شخصی را بررسی کند.

در آن نمونه، شرکتی که توسط مارک زاکربرگ، غول رسانه‌های اجتماعی بنیان‌گذاری شده بود، تنها سه ماه فرصت داشت تا برای پیروی از قانون‌گذار ایرلندی پاسخ دهد.

آنها از EDPB خواستند تا در مورد اختلاف با تنظیم کننده داده اتحادیه اروپا که به نفع آنها تصمیم گیری کند، قضاوت کند.

این آخرین دور از جریمه ها به دنبال تصویب سه تصمیم الزام آور توسط هیئت حفاظت از داده های اروپا (EDPB)، تنظیم کننده حفاظت از داده اتحادیه اروپا، در اوایل دسامبر است.

DPC گفت که جریمه اخیرش به دلیل جریمه 225 میلیون یورویی (تقریبا 1978 کرور) بر واتس اپ به دلیل «نقض این و سایر تعهدات شفافیت در همان دوره زمانی» به میزان قابل توجهی کمتر بوده است.

گروه حفظ حریم خصوصی NOYB مستقر در وین، که سه شکایت علیه متا در سال 2018 مطرح کرد، غول رسانه های اجتماعی را به تفسیر مجدد رضایت به عنوان یک قرارداد قانون مدنی متهم کرده بود که باعث شد کاربران از تبلیغات هدفمند خودداری کنند.

در پاسخ روز پنجشنبه، متا گفت که با تصمیم DPC مخالف است و به دنبال لغو آن است.

این جریمه به دنبال جریمه بسیار بزرگتر 390 میلیون یورویی (تقریبا 3429 کرور روپیه) برای پلتفرم های اینستاگرام و فیس بوک متا دو هفته پیش پس از اینکه مشخص شد آنها از قوانین اتحادیه اروپا زیر پا گذاشته اند، می باشد.

ما با این تصمیم مخالفیم و قصد تجدید نظر داریم.»

رگولاتور ایرلندی متا را 405 میلیون یورو (تقریباً 3561 کرور روپیه) در ماه سپتامبر به دلیل عدم استفاده از داده‌های خردسالان و 265 میلیون یورو (تقریباً 2330 کرور) در ماه نوامبر به دلیل عدم محافظت کافی از داده‌های کاربران جریمه کرده بود.

این نهاد ناظر در بیانیه‌ای اعلام کرد در تصمیم جدید خود، کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند (DPC) دریافت که این گروه «نقض تعهدات خود در رابطه با شفافیت» بوده است.

اما تصمیم قبلی همچنین پلتفرم های متا را به نقض قوانین در مورد پردازش داده های شخصی به منظور تبلیغات هدفمند متهم کرد.

در اکتبر 2021، مقام ایرلندی پیش نویس تصمیمی را پیشنهاد کرده بود که مبنای قانونی استفاده شده توسط این گروه را تأیید می کرد و جریمه ای تا 36 میلیون یورو (تقریباً 316 کرور) برای فیس بوک و تا 23 میلیون یورو (تقریباً روپیه) پیشنهاد کرده بود. 202 کرور) برای اینستاگرام، به دلیل عدم شفافیت آنها.

با این حال، DPC در بیانیه خود اعلام کرد که نهاد اتحادیه اروپا این قدرت را ندارد که “یک مرجع را برای شرکت در تحقیقات بی پایان و گمانه زنی هدایت کند”.

علاوه بر این، متا به یک مبنای قانونی نادرست «برای پردازش داده‌های شخصی خود به منظور بهبود خدمات و امنیت» تکیه کرد و به گروه شش ماه فرصت داد تا از این کار پیروی کند.

تنظیم کننده CNIL فرانسه و سایر نهادهای اروپایی با پیش نویس تحریم مخالفت کردند که آن را بسیار پایین می دانستند.

این نقض‌ها مشابه مواردی است که در اقدام رگولاتوری علیه متا در اوایل ژانویه توضیح داده شد.

یکی از سخنگویان واتس اپ گفت: «ما قویاً معتقدیم که نحوه عملکرد این سرویس هم از نظر فنی و هم از نظر قانونی مطابقت دارد.