مسکو با عصبانیت پاسخ داد: ESA رسما روابط ماموریت مریخ را با روسیه قطع کرد

در یک یادداشت متفاوت، امروز @ESA شورا به ماموریت کاوشگر ExoMars و Surface Platform پرداخت و اذعان کرد که شرایطی که منجر به تعلیق همکاری با Roscosmos شد – جنگ در اوکراین و تحریم‌های ناشی از آن – همچنان حاکم است.

– Josef Aschbacher (@AschbacherJosef) 12 جولای 2022

به گفته وب سایت ESA، این ربات 11 متری که شبیه یک جفت قطب نما به نظر می رسد، با جابجایی محموله ها در داخل و خارج از ایستگاه فضایی بین المللی کمک می کند و همچنین می تواند راهپیمایان فضایی را “مانند جرثقیل جمع کننده گیلاس” حمل کند.

جوزف اشباخر، مدیر کل آژانس فضایی اروپا، روز سه‌شنبه در توییتی اعلام کرد که چون جنگ و تحریم‌های ناشی از آن همچنان ادامه دارد، آژانس روابط خود با روسیه در اگزومارس و سکوی فرود آن را «رسماً خاتمه خواهد داد».

پرتاب ExoMars قبلاً یک بار در سال 2020 به دلیل بیماری همه گیر متوقف شده بود، سپس برنامه های پرتاب در سپتامبر امسال به دلیل جنگ در ماه مارس متوقف شد.

دیمیتری روگوزین، رئیس سازمان فضایی روسیه روسکوسموس واکنشی خشمگینانه صادر کرد.

آژانس فضایی اروپا (ESA) به طور رسمی همکاری با روسیه در مأموریت قرار دادن یک مریخ نورد در مریخ را پایان داد و رئیس فضایی روسیه با عصبانیت واکنش فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی را از استفاده از بازوی روباتیک ساخت اروپا ممنوع کرد.

او افزود: «من به نوبه خود به خدمه خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی دستور می‌دهم تا کار خود را با ERA دستکاری‌کننده اروپایی متوقف کنند.

ESA قبلاً روابط خود را در مأموریت مشترک ExoMars به ​​حالت تعلیق درآورده بود، زیرا قصد داشت با استفاده از راکت های روسی مریخ نورد Rosalind Franklin اروپایی را در سیاره سرخ برای حفاری برای نشانه های حیات به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین قرار دهد.

“آیا رئیس آژانس فضایی اروپا به کار هزاران دانشمند و مهندس در اروپا و روسیه که با این تصمیم پایان یافته است فکر کرده است؟ آیا او آماده پاسخگویی برای خرابکاری در ماموریت مشترک مریخ است؟” روگوزین در تلگرام گفت.





منبع