پردازنده‌های «Meteor Lake» آینده اینتل دارای «VPU» یکپارچه برای شتاب هوش مصنوعی روی دستگاه خواهند بود.

اینتل شروع به انتشار جزئیات معماری CPU “Meteor Lake” آینده خود کرده است که قرار است به عنوان بخشی از خانواده چهاردهمین نسل اینتل Core از اواخر امسال منتشر شود. در حاشیه نمایشگاه کامپیوتکس در تایپه، اینتل برای اولین بار نمونه اولیه لپ‌تاپی را به نمایش گذاشت که از یک CPU نمونه مهندسی ناشناس Meteor Lake استفاده می‌کرد و قابلیت‌های پردازش استنتاج هوش مصنوعی خود را به نمایش گذاشت. علاوه بر هسته‌های CPU و GPU، Meteor Lake یک VPU (واحد پردازش بینایی) جدید برای شتاب هوش مصنوعی معرفی می‌کند. سخت افزار VPU بر اساس فناوری بینایی کامپیوتری Movidius اینتل است که در سال 2016 به دست آورد و سپس به عنوان یک دستگاه USB مستقل ارائه شد.

اکنون، نمایندگان شرکت اهمیت فزاینده پردازش هوش مصنوعی روی دستگاه را به جای استفاده از خدمات ابری مطرح می کنند. صدها برنامه و تجربه برای استفاده از هوش مصنوعی آماده هستند، از جمله ابزارهای بهره‌وری و خلاقیت رایج از Adobe، Microsoft و Google. به گفته اینتل، کاربران می‌توانند انتظار داشته باشند که چیزهایی مانند جداسازی پس‌زمینه بسیار بهتر در تماس‌های ویدیویی، ایزوله‌سازی و بهبود خودکار صدا، درک و ترکیب زبان برتر برای تعاملات، ضبط حرکت در زمان واقعی، و رابط‌های کاربری کاملاً بازسازی‌شده که با آنچه که کاربر در حال انجام است، همه در آینده نزدیک.

به عنوان یک نقطه فروش عمده برای نسل چهاردهمین خانواده پردازنده‌های مرکزی اینتل، پردازش هوش مصنوعی آفلاین محلی می‌تواند به افزایش بهره‌وری انرژی، حفظ حریم خصوصی و کاهش تأخیر کمک کند. با پیچیده‌تر شدن مدل‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT با هر تکرار، سخت‌افزار اختصاصی باید مرتبط شود.

گجت 360 در یک جلسه توجیهی خصوصی حضور داشت که اینتل نمونه اولیه لپ‌تاپ خود را با مدل هوش مصنوعی تولیدکننده Stable Diffusion نشان داد که به هر کسی اجازه می‌دهد تصاویر کاملاً اصلی را تنها بر اساس پیام‌های متنی برای مواردی مانند موضوع، موضوع و سبک هنری ایجاد کند. اینتل یک پلاگین ساده برای Stable Diffusion در ویرایشگر تصویر GIMP منبع باز توسعه داده است. با هدف قرار دادن بارهای کاری مختلف در اجزای CPU، GPU و VPU تراشه، نمایش در حدود 20 ثانیه اجرا شد. تصویر کاملاً روی دستگاه تولید شده است، بدون نیاز به اتصال به اینترنت.

Meteor Lake یک نسخه اصلی برای اینتل است که به استراتژی هسته ناهمگن خود ادامه می دهد، اما همچنین از یک طرح مبتنی بر چیپلت استفاده می کند و از فرآیند تولید Foveros این شرکت برای قرار دادن چندین لایه استفاده می کند. همچنین برای اولین بار چیپلت های ساخته شده توسط خود اینتل را در فرآیند تولید جدید اینتل 4 و همچنین چیپلت هایی که به TSMC برون سپاری شده اند، ترکیب و مطابقت خواهد داد. همانطور که چندی پیش توسط Raja Koduri، مدیر سابق گرافیک اینتل به Gadgets 360 تایید شد، پردازنده‌های Meteor Lake همچنین دارای پردازنده‌های گرافیکی Arc یکپارچه اینتل بر اساس معماری نسل اول «کیمیاگر» Intel Xe خواهند بود.

این شرکت هنوز آماده افشای مشخصات CPU برای مدل‌های نسل چهاردهم Core نیست، بنابراین هنوز مشخص نیست که آیا Meteor Lake به همه بخش‌ها خدمات می‌دهد یا خیر، و تاریخ عرضه، سرعت و تعادل سخت‌افزار CPU، GPU و VPU پردازنده‌های واقعی حمل‌ونقل چیست. خواهد بود. با این حال، این شرکت نشان داده است که مدیریت انرژی یک اولویت برای این نسل است، و همچنین نشت‌هایی را تأیید کرده است که تغییرات اساسی در طرح نام‌گذاری محصول قریب‌الوقوع است. فاش‌های اخیر حاکی از آن است که «i» در نام‌های Core i3، i5، i7 و i9 در حال از بین رفتن است، و حداقل یک نمونه از CPU ادعایی «Core Ultra 7» در پایگاه‌های داده معیار آنلاین ظاهر شده است، زیرا توسعه محصول احتمالاً انجام شده است. آغاز شد.



منبع