گزارش شده است که مایکروسافت در حال کار بر روی افزودن نسخه ChatGPT بهبود یافته مبتنی بر GPT-4 به Bing برای رقابت با گوگل است.

مایکروسافت اخیراً از سرمایه گذاری چند میلیون دلاری در شرکت مادر ChatGPT، OpenAI خبر داده است، در اقدامی که می تواند به آن کمک کند تا گوگل آلفابت را به عنوان برگزیده ترین موتور جستجوی جهان پشت سر بگذارد. این غول فناوری قبلاً از ادغام چت بات ChatGPT در پلتفرم پیام‌رسانی فوری محل کار خود، مایکروسافت تیمز، از طریق یک مدل اشتراک ممتاز با قیمت 7 دلار (تقریباً 600 روپیه) خبر داده است.

طبق گزارش Semafor، سیستم GPT-4 آینده می تواند در موتور جستجوی مایکروسافت، Bing، ادغام شود. GPT مخفف ترانسفورماتور از پیش آموزش‌دیده مولد یا توانایی یک مدل هوش مصنوعی برای تجزیه مجموعه‌های داده عظیم و ایجاد پاسخ‌های جامع برای پرسش‌ها به روشی است که زبان انسان را تقلید می‌کند.

بنابراین، بیشتر رقابت برای تسلط بر بازار موتورهای جستجو می تواند توسط مدل های مولد مبتنی بر هوش مصنوعی مانند GPT، و به ویژه با نوآوری در سمت سرور این مدل ها انجام شود.

با کد منبعی که ChatGPT بر روی آن برای همه باز است، توسعه‌دهندگان عجله کرده‌اند تا آخرین پردازنده گرافیکی انویدیا، GPU H100 Tensor Core را که برای اجرای سیستم‌هایی مانند آن‌هایی که در GPT استفاده می‌شوند، مناسب‌تر به دست آورند. پردازنده گرافیکی H100 Tensor Core انویدیا 30000 دلار (تقریباً 250000 روپیه) قیمت دارد که حداقل می‌توان گفت این کار نسبتاً گران قیمتی است.

بر اساس این گزارش، این فرآیند در حال حاضر توسط ابررایانه‌هایی که توسط مایکروسافت و OpenAI توسعه داده شده‌اند، دارای 285000 هسته CPU و 10000 GPU با سرعت اتصال به شبکه 400Gbps هستند.

طبق گزارش، مهم‌ترین ارتقایی که GPT-4 نسبت به GPT-3 به ارمغان می‌آورد، سرعتی است که می‌تواند به درخواست‌ها پاسخ دهد. این کار از طریق بهبود مجموعه داده‌های ورودی، الگوریتم‌ها، پارامترسازی و هم‌ترازی انجام می‌شود، نه صرفاً بزرگ‌تر و وسیع‌تر کردن مدل زبان. طبق گزارش‌ها، اکثر کارها در سمت سرور انجام می‌شود، از طریق ترفندهای بهینه‌سازی که سیستم را کارآمدتر، دقیق‌تر و سریع‌تر می‌کند.

ChatGPT، ربات چت مبتنی بر پردازش زبان طبیعی (NLP) OpenAI، از زمانی که در نوامبر سال گذشته برای آزمایش عمومی در دسترس قرار گرفت، اینترنت را تحت تأثیر قرار داده است. انتظار می‌رود مدل هوش مصنوعی مولد با معرفی GPT-4، که جانشین مدل زبان خودرگرسیون GPT-3 که در حال حاضر استفاده می‌شود، جهش بزرگی داشته باشد. ظاهراً این به‌روزرسانی در برنامه‌های مایکروسافت ادغام می‌شود و موتور جستجوی این غول فناوری، بینگ، در میان پلتفرم‌هایی است که قرار است از این توسعه بهره‌مند شوند.

گوگل از زمانی که چندین سال پیش یاهو را شکست داد، از موقعیت قطبی برخوردار بود و به برگزیده ترین موتور جستجوی جهان تبدیل شد. باید دید که آیا بینگ مایکروسافت در نهایت گوگل را به عنوان محبوب ترین و پرکاربردترین موتور جستجوی جهان به چالش کشیده و سرنگون خواهد کرد.


پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

ChatGPT، در حال حاضر برای همه کاربران برای آزمایش به عنوان بخشی از یک بتا عمومی در حال انجام رایگان است. روز چهارشنبه، OpenAI همچنین یک مدل اشتراک آزمایشی – ChatGPT Plus – با قیمت 20 دلار در ماه (تقریبا 1650 روپیه) راه اندازی کرد. این بیشتر به این دلیل است که اجرای سیستم هزینه دارد، به گفته مدیر عامل سم آلتمن، هر جستجوی OpenAI چند سنت هزینه دارد.