CATL گفت که ساخت نیروگاه 100 گیگاوات ساعت (گیگاوات ساعت) در شهر دبرسن در شرق مجارستان که بزرگترین سرمایه گذاری خارجی آن است، امسال پس از دریافت مجوزها آغاز خواهد شد و نباید بیش از 64 ماه طول بکشد.
مارکوس شفر، عضو هیئت مدیره مرسدس بنز گفت: «این کارخانه جدید اروپایی CATL در مجارستان نقطه عطف دیگری برای افزایش تولید خودروهای برقی ما همراه با شرکای کلیدی ما است.
رویترز پیشتر گزارش داد که علیرغم تنش بین پکن و واشنگتن، این شرکت چینی همچنین به برنامه های خود برای تولید باتری در آمریکای شمالی تا سال 2026 برای مشتریانی از جمله فورد موتور ادامه می دهد.
© تامسون رویترز 2022
فولکس واگن، مرسدس بنز و تسلا همگی اعلام کردهاند یا شروع به اجرای برنامههای بزرگ توسعه باتری در اروپا کردهاند تا دسترسی به سلولها و مواد خام حیاتی و حمایت از استراتژیهای الکتریکیسازی خود را تضمین کنند.
Zeng Yuqun بنیانگذار و رئیس این شرکت در بیانیه ای گفت: سرمایه گذاری CATL یک جهش بزرگ در گسترش جهانی CATL خواهد بود.
دبرسن خانه کارخانهای است که توسط BMW ساخته میشود، در حالی که برند فولکس واگن آئودی یک کارخانه در گیور مجارستان غربی دارد و مرسدس بنز یک کارخانه در Kecskemet، در بخش مرکزی کشور دارد.
این گسترش زمانی اتفاق میافتد که خودروسازان اروپایی روند انتقال به خودروهای الکتریکی را در بازارهای داخلی خود تسریع میکنند، که باعث افزایش تقاضا برای باتری از سوی تامینکنندگان محلی شده و باعث میشود تا معاملات عرضه برای جلوگیری از گلوگاههای تولید انجام شود.
BMW از اظهار نظر خودداری کرد اما گفت که قصد دارد برخی اطلاعات مربوط به باتری را در اوایل سپتامبر منتشر کند. VW و Stellantis بلافاصله به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.
پس از ساخته شدن، قرار است بزرگترین کارخانه تولید باتری اروپا و دومین کارخانه CATL در منطقه باشد و سلولها و ماژولهای باتری را برای خودروسازانی از جمله مرسدس بنز، بیامو، استلانتیس و فولکس واگن بسازد.
این سرمایه گذاری همچنین برای مجارستان، که در حال تبدیل شدن به قطب اصلی خودروهای الکتریکی و باتری در اروپا است، کلیدی است.
CATL قبلاً گفته بود که از سال 2025 عرضه سلولهای استوانهای به BMW را برای سری جدید خودروهای الکتریکی خود آغاز خواهد کرد.
مرسدس بنز در بیانیهای جداگانه اعلام کرد که اولین شریکی خواهد بود که سلولهای باتری را از کارخانه CATL در مجارستان دریافت میکند و سفارش آن بالاترین حجم سفارش اولیه را برای این سایت نشان میدهد.
این شرکت چینی همچنین گفت که در حال بررسی امکان پیوستن به نیروها با شرکای محلی برای ایجاد تسهیلات برای مواد باتری در اروپا است.
تا پایان سال 2021، CATL ظرفیت تولید باتری سالانه 170.39 گیگاوات ساعت، با ظرفیت 140 گیگاوات ساعت در دست ساخت داشت. این شرکت قبلا گفته بود که قصد دارد تا سال 2025 در مجموع 670 گیگاوات ساعت ظرفیت سالانه نصب کند.
CATL چین روز جمعه اعلام کرد که یک کارخانه باتری 7.3 میلیارد یورویی (تقریباً 59600 کرور روپیه) در مجارستان، بزرگترین کارخانه اروپا تا کنون، خواهد ساخت، زیرا بزرگترین سازنده باتری خودروهای الکتریکی جهان برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد خودروسازان جهانی آماده می شود.