سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات، در مرحله اول، فقط مشترکان میتوانند فرآیند ثبت رضایت خود را برای دریافت تماسها و پیامکهای تبلیغاتی آغاز کنند و در مرحله بعد، واحدهای تجاری میتوانند با مراجعه به مشتریان، رضایت آنها را برای دریافت پیامهای تبلیغاتی جلب کنند. هند (TRAI) روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد.
در این بیانیه آمده است: «هدف، دامنه رضایت، و نهاد اصلی یا نام تجاری باید به وضوح در پیام رضایتیابی ارسال شده از طریق کد کوتاه ذکر شود.
ارائه دهندگان دسترسی، که شامل پخش کننده های مخابراتی مانند Reliance Jio، Bharti Airtel و Vodafone Idea می شوند، بیشتر به استفاده از یک کد کوتاه معمولی که با 127 شروع می شود برای ارسال پیام های کسب رضایت، هدایت شده اند.
تنها پیوندهای وب یا برنامه، شماره های پاسخ به تماس، و غیره مجاز به استفاده در لیست مجاز یا تایید شده در پیام های کسب رضایت خواهند بود.
“با توجه به حجم کار انجام شده، TRAI دو ماه زمان را برای توسعه چنین امکاناتی توسط همه ارائه دهندگان دسترسی و سپس اجرای آن به صورت مرحلهای اختصاص داده است. این دستورالعمل توسط TRAI تحت مقررات ترجیحی مشتری ارتباطات تجاری مخابراتی خود در سال 2018 صادر شده است.” TRAI گفت.
TRAI گفت: «TRAI اکنون دستورالعملی را به همه ارائه دهندگان دسترسی صادر کرده است تا تسهیلات دریافت رضایت دیجیتال (DCA) را برای ایجاد یک پلتفرم و فرآیند یکپارچه برای ثبت رضایت مشتریان به صورت دیجیتالی در همه ارائه دهندگان خدمات و نهادهای اصلی ایجاد کنند.
در حال حاضر سیستم یکپارچه ای برای نشان دادن رضایت مشتریان برای دریافت پیام های تبلیغاتی وجود ندارد.
به منظور مهار خطر تماسها و پیامکهای مزاحم، رگولاتور مخابراتی TRAI به ارائهدهندگان خدمات دستور داده است تا در مدت دو ماه یک پلتفرم دیجیتالی یکپارچه را برای جستجو، حفظ و لغو رضایت مشتریان برای تماسها و پیامهای تبلیغاتی ایجاد کنند.
این بیانیه افزود: «بهعلاوه، ارائهدهندگان دسترسی باید یک پیامک، تلفن گویا (پاسخ صوتی تعاملی)، تسهیلات آنلاین برای ثبت عدم تمایل مشتریان به دریافت پیامهای رضایتطلبی که توسط هر نهاد اصلی آغاز شده است، ایجاد کنند.
عدم وجود یک پلتفرم دیجیتال یکپارچه باعث می شود اپراتورهای مخابراتی نتوانند صحت رضایت را بررسی کنند.
در سیستم رایج، رضایت توسط نهادهای اصلی مختلف مانند بانکها، سایر مؤسسات مالی، شرکتهای بیمه، شرکتهای بازرگانی، واحدهای تجاری، شرکتهای املاک و غیره اخذ و حفظ میشود.
«فرآیند DCA باید طبق فرآیندهای پیشبینیشده در مقررات TCCCP 2018، امکان جستجو، حفظ و لغو رضایت مشتریان را داشته باشد. دادههای رضایت جمعآوریشده در پلتفرم دفتر کل دیجیتال (DLT) برای پاکسازی توسط همه ارائهدهندگان دسترسی به اشتراک گذاشته خواهد شد. TRAI گفت.