سم بنکمن-فرید در نامه ای به کارمندان سابق FTX می گوید عمیقا متاسفم

سام بنکمن-فرید، بنیانگذار و مدیر اجرایی سابق FTX Trading، در نامه ای داخلی این هفته از کارمندان عذرخواهی کرده است و توضیح می دهد که چرا صرافی ارزهای دیجیتال تحت فرمان او شکست خورده است. بر اساس این نامه، بانکمن-فرید گفته است که “در برابر فشارها و نشت ها منجمد شد” و در ابتدای سقوط FTX چیزی نگفت. مشکلات عمومی برای FTX در آخر هفته 7 نوامبر آغاز شد، زمانی که Changpeng Zhao، مدیر عامل بایننس، برنامه‌های خود را برای انحلال دارایی‌های FTT صرافی، که رمز ارزهای بومی FTX هستند، اعلام کرد.

این خبر پس از آن منتشر شد که اسناد فاش شده نشان داد FTX و شرکت خواهرش Alameda Research به طور غیرعادی درگیر شده اند و چگونه وام توکن های FTT در آن دخیل است.

طبق این نامه، FTX در بهار حدود 60 میلیارد دلار (تقریباً 487100 کرور) و 2 میلیارد دلار (تقریباً 16230 کرور) بدهی داشت، اما سقوط بازار ارزش را به نصف کاهش داد. وی گفت که وثیقه شرکت به حدود 25 میلیارد دلار (تقریباً 2,02,950 کرور) کاهش یافته است در حالی که بدهی ها چهار برابر شده و به 8 میلیارد دلار (تقریباً 64,940 کرور) رسیده است. با این حال، یک سقوط “متمرکز، بیش از حد همبسته” دیگر در نوامبر منجر به کاهش وثیقه به 17 میلیارد دلار (تقریبا 1,38,010 کرور) شد. و در نهایت، او گفت، “فرار بر روی بانک” ناشی از “حملات مشابه” با وثیقه 9 میلیارد دلاری (تقریبا 73060 کرور روپیه) به پایان رسید.

“من قصد نداشتم هیچ یک از این اتفاق بیفتد، و من هر کاری می‌کردم تا بتوانم به عقب برگردم و دوباره کارها را انجام دهم. شما خانواده من بودید.» بانکمن-فرید در نامه ای نوشت برای اولین بار به دست آورد توسط کسانی که در CoinDesk هستند. من آن را گم کرده‌ام و خانه قدیمی ما انبار خالی مانیتور است. وقتی برمیگردم، دیگر کسی نیست که با او صحبت کنم.»

بانکمن-فرید نوشت: «همانطور که دیوانه‌وار همه چیز را کنار هم قرار دادیم، مشخص شد که موقعیت از نمایش آن در مدیران/کاربران بزرگ‌تر است، زیرا سپرده‌های قدیمی فیات قبل از داشتن حساب‌های بانکی FTX بود. من به میزان کامل موقعیت حاشیه و همچنین بزرگی خطر ناشی از یک تصادف بیش از حد همبسته را متوجه نشدم.

او افزود که با شروع فروپاشی، فشار شدیدی پایین آمد که “خیلی سریع تماس های سخت” برقرار کرد و در نتیجه او تصمیمات غیرمنطقی گرفت. به نظر می‌رسد که او از درخواست ورشکستگی پشیمان است، زیرا برخی از نهادهای FTX که او ادعا می‌کند بدهکار بودند، و معتقد است که می‌توانست شرکت را حتی در شرایطی که در حال مرگ بود نجات دهد.

اعلام انحلال منجر به شایعاتی در مورد ورشکستگی FTX شد که به نوبه خود منجر به اجرای صرافی ارز دیجیتال توسط کاربرانی شد که به دنبال برداشت دارایی های خود بودند. به زودی، FTX با بحران نقدینگی مواجه شد و برداشت‌ها از بین رفت. بایننس با “نامه ای از قصد” برای خرید FTX برای صرفه جویی در حل بحران تماس گرفت، اما پس از نگاهی به کتاب های شرکت با ژائو به سرعت عقب نشینی کرد و ژائو بیان کرد که مبادله فراتر از پس انداز است.

بانکمن-فرید در نتیجه گیری خود ادعا می کند که امیدوار است FTX هنوز هم قابل نجات باشد. او گفت: «شاید هنوز فرصتی برای نجات شرکت وجود داشته باشد. “من معتقدم که میلیاردها دلار علاقه واقعی از سوی سرمایه‌گذاران جدید وجود دارد که می‌تواند مشتریان را کامل کند. اما نمی‌توانم به شما قول بدهم که هر اتفاقی بیفتد، زیرا این انتخاب من نیست.”


پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.





منبع

اگرچه این نامه به تشریح سقوط FTX و توضیحاتی در مورد اینکه این پول کجا رفته و چرا سقوط در دوران تصدی وی رخ داده است، او به برخی از جنبه های بحث برانگیزتر فرماندهی خود اشاره نکرده است. این موارد شامل مواردی مانند ادعاهایی است که FTX وام مشتریان خود را به شرکت خواهر خود Alameda Research داده است، یا اسناد فاش شده ای که رابطه تنگاتنگ بین دو شرکت مرتبط با توکن های FTT را نشان می دهد.

او نوشت: «فشار شدید هماهنگ، به دلیل ناامیدی، برای تشکیل پرونده ورشکستگی برای همه FTX – حتی شرکت‌هایی که بدهکار بودند – و علی‌رغم ادعای سایر حوزه‌های قضایی وارد شد. ما احتمالاً می‌توانستیم بودجه قابل توجهی جذب کنیم؛ علاقه احتمالی به میلیاردها دلار سرمایه تقریباً هشت دقیقه پس از امضای اسناد فصل 11 حاصل شد. d دریافت شده از طرف های دیگر، من فکر می کنم که احتمالاً می توانستیم ارزش زیادی را به مشتریان برگردانیم و کسب و کار را نجات دهیم.

این نامه در سرور داخلی Slack شرکت به اشتراک گذاشته شده است. از آنجایی که Bankman-Fried دیگر کارمند شرکت نیست، او دیگر به چت دسترسی ندارد و نامه توسط یک کارمند فعلی به اشتراک گذاشته شده است.