لایحه تراشه ها: جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، لایحه تقویت صنعت نیمه هادی ایالات متحده را در 9 اوت امضا می کند.

چین علیه لایحه نیمه هادی لابی کرده بود. سفارت چین در واشنگتن گفت که چین «قاطعانه مخالفت» کرد و آن را یادآور «ذهنیت جنگ سرد» خواند.

این قانون به 200 میلیارد دلار (تقریبا 1582000 کرور) در مدت 10 سال اجازه می دهد تا تحقیقات علمی ایالات متحده را برای رقابت بهتر با چین تقویت کند. کنگره همچنان باید برای تامین مالی این سرمایه‌گذاری‌ها، لایحه بودجه جداگانه تصویب کند.

پرامیلا جایپال، رئیس کمیته پیشرو کنگره، گفت که این گروه پس از مذاکرات طولانی با وزیر بازرگانی جینا رایموندو، پس از ابراز نگرانی این گروه از این که شرکت‌های تراشه‌ها از بودجه برای خرید سهام یا پرداخت سود سهام استفاده کنند، از این قانون حمایت کرد.

وزارت بازرگانی روز جمعه اعلام کرد که اندازه یارانه های دولتی برای تولید نیمه هادی ها را محدود می کند و به شرکت ها اجازه نمی دهد از بودجه برای “تامین سود خود” استفاده کنند.

© تامسون رویترز 2022




منبع

این لایحه که یک حمله بزرگ نادر به سیاست صنعتی ایالات متحده است، حدود 52 میلیارد دلار (تقریباً 411400 کرور روپیه) یارانه های دولتی برای تحقیقات و تولید نیمه هادی های ایالات متحده ارائه می دهد. همچنین شامل یک اعتبار مالیاتی سرمایه گذاری برای کارخانه های تولید تراشه است که ارزش آن 24 میلیارد دلار (تقریباً 1,89,800 کرور) تخمین زده می شود.

برخی از قانونگذاران مترقی نگرانی هایی را در مورد اندازه کمک های مالی دولت به شرکت های تراشه سودآور مطرح کرده بودند.

بسیاری از قانونگذاران آمریکایی گفته بودند که معمولاً از یارانه های سنگین برای مشاغل خصوصی حمایت نمی کنند، اما خاطرنشان کردند که چین و اتحادیه اروپا میلیاردها انگیزه به شرکت های تولید تراشه خود اعطا کرده اند. آنها همچنین به خطرات امنیت ملی و مشکلات عظیم زنجیره تامین جهانی اشاره کردند که تولید جهانی را با مشکل مواجه کرده است.

بایدن روز سه‌شنبه گفت: «این لایحه تلاش‌های ما را برای ساختن نیمه‌هادی‌ها در آمریکا افزایش می‌دهد».

کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه آینده لایحه‌ای را برای یارانه دادن به صنعت نیمه‌رساناهای آمریکا و تقویت تلاش‌ها برای رقابتی‌تر کردن آمریکا با چین امضا خواهد کرد. هدف این قانون کاهش کمبود مداوم است که همه چیز از ماشین‌ها، سلاح‌ها، ماشین‌های لباسشویی و بازی‌های ویدیویی را تحت تاثیر قرار داده است. هزاران خودرو و کامیون در جنوب شرقی میشیگان پارک شده‌اند و منتظر چیپس هستند زیرا کمبود همچنان بر خودروسازان تأثیر می‌گذارد.