کارشناسان: هوش مصنوعی خطر انقراض را به همراه دارد، باید در کنار بیماری‌های همه‌گیر، «اولویت جهانی» باشد.

موفقیت بی‌نظیر این برنامه با میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در این زمینه، موجی از هجوم طلا را به همراه داشت، اما منتقدان و افراد داخلی زنگ خطر را به صدا درآورده‌اند.

نگرانی‌های رایج شامل این احتمال است که چت‌بات‌ها می‌توانند وب را با اطلاعات نادرست پر کنند، الگوریتم‌های مغرضانه مواد نژادپرستانه را تولید می‌کنند، یا اینکه اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند کل صنایع را هدر دهد.

با این حال، نامه ماسک انتقادات گسترده‌ای را برانگیخت مبنی بر اینکه هشدارهای وحشتناک فروپاشی جامعه بسیار اغراق‌آمیز بوده و اغلب منعکس‌کننده نکات صحبت تقویت‌کننده‌های هوش مصنوعی است.

ChatGPT در اواخر سال گذشته مورد توجه قرار گرفت و توانایی تولید مقاله، شعر و مکالمه را از کوتاه ترین درخواست ها نشان داد.

این دو ماه پس از آن صورت می‌گیرد که ایلان ماسک، رئیس تسلا و صدها نفر دیگر، نامه‌ای سرگشاده صادر کردند و خواستار توقف در توسعه چنین فناوری‌هایی شدند تا زمانی که ثابت شود ایمن است.

بزرگترین نگرانی آنها ظهور به اصطلاح هوش عمومی مصنوعی (AGI) بوده است – مفهومی که برای لحظه ای تعریف نشده است که ماشین ها قادر به انجام عملکردهای گسترده می شوند و می توانند برنامه نویسی خود را توسعه دهند.

در میان انتقادات این است که الگوریتم‌ها می‌توانند بر روی مطالب نژادپرستانه، جنسیت‌گرا یا مغرضانه سیاسی آموزش داده شوند.

او گفت: «نحوه عملکرد آن در آزمون تعصب نژادی چیزی است که در آنجا مهم است.


سامسونگ گلکسی A34 5G اخیرا توسط این شرکت در هند در کنار گوشی هوشمند گران قیمت Galaxy A54 5G راه اندازی شد. عملکرد این گوشی در برابر Nothing Phone 1 و iQoo Neo 7 چگونه است؟ ما در مورد این و موارد بیشتر در Orbital، پادکست Gadgets 360 بحث می کنیم. Orbital در Spotify، Gaana، JioSaavn، Google Podcasts، Apple Podcasts، Amazon Music و هر جایی که پادکست های خود را دریافت می کنید در دسترس است.
پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

امیلی بندر، آکادمیک آمریکایی که در مقاله‌ای با نفوذ در انتقاد از هوش مصنوعی همکاری می‌کرد، گفت که نامه ماه مارس که توسط صدها شخصیت برجسته امضا شده بود، «هیجان‌انگیز هوش مصنوعی بود».

اما او از امتناع شرکتش از انتشار داده‌های منبع دفاع کرد و گفت که منتقدان واقعاً می‌خواستند بدانند آیا مدل‌ها مغرضانه هستند یا خیر.

ده‌ها نفر از دانشگاهیان و متخصصان شرکت‌هایی از جمله گوگل و مایکروسافت – هر دو پیشرو در زمینه هوش مصنوعی – این بیانیه را امضا کردند.

این مرکز گفت که “بیانیه مختصر” به منظور باز کردن بحث در مورد خطرات این فناوری است.

“به طرز شگفت انگیزی بی طرفانه”

بندر و سایر منتقدان شرکت‌های هوش مصنوعی را به دلیل امتناع از انتشار منابع داده‌هایشان یا افشای نحوه پردازش آن – مشکل به اصطلاح “جعبه سیاه” مورد انتقاد قرار داده‌اند.

ماشین های فوق هوشمند

ترس این است که انسان ها دیگر کنترلی بر ماشین های فوق هوشمند نداشته باشند، که کارشناسان هشدار داده اند که می تواند عواقب فاجعه باری برای گونه ها و سیاره زمین داشته باشد.

یک بیانیه تک خطی که توسط ده‌ها متخصص، از جمله سام آلتمن که شرکت OpenAI او ربات ChatGPT را ایجاد کرد، امضا کرد، گفت که مقابله با خطرات ناشی از هوش مصنوعی باید “یک اولویت جهانی در کنار سایر خطرات در مقیاس اجتماعی مانند همه‌گیری‌ها و جنگ هسته‌ای” باشد.

آلتمن که در حال حاضر به منظور کمک به شکل دادن به گفتگوی جهانی پیرامون هوش مصنوعی در حال سفر به جهان است، چندین بار به تهدید جهانی ناشی از فناوری در حال توسعه شرکتش اشاره کرده است.

آخرین بیانیه که در وب سایت مرکز غیرانتفاعی ایمنی هوش مصنوعی مستقر در ایالات متحده قرار گرفته است، هیچ جزئیاتی از تهدید وجودی بالقوه ناشی از هوش مصنوعی ارائه نکرده است.

او جمعه گذشته به گروه کوچکی از خبرنگاران در پاریس گفت: «اگر مشکلی در هوش مصنوعی پیش بیاید، هیچ ماسک گازی به شما کمک نمی‌کند.

چندین امضاکننده، از جمله جفری هینتون، که برخی از فناوری‌های زیربنایی سیستم‌های هوش مصنوعی را ایجاد کرده و به عنوان یکی از پدرخوانده‌های این صنعت شناخته می‌شود، در گذشته هشدارهای مشابهی داده‌اند.

گروهی از روسای صنعت و کارشناسان روز سه شنبه هشدار دادند که رهبران جهانی باید برای کاهش “خطر انقراض” ناشی از فناوری هوش مصنوعی تلاش کنند.