یک هفته با اپل ویژن پرو

امروز هیچ کس در قید حیات شاهد اختراع ماشین چاپ، تلگراف و تلفن نبود – فناوری‌های عظیمی که ارتباطات را تغییر دادند. در قرن گذشته، تعداد کمی از نوآوری ها به چنین ارتفاعات دگرگون کننده ای رسیده اند. در مقابل این پس‌زمینه، Apple Vision Pro به عنوان یک تجربه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری منحصربه‌فرد و یکپارچه که ممکن است از آزمون زمان جان سالم به در ببرد، متمایز می‌شود.

می دانم – برچسب قیمت 3499 دلاری اپل ویژن پرو به طرز دردناکی گران است و با وجود اینکه چقدر جالب و مفید است، از دسترس اکثر مصرف کنندگان خارج خواهد شد. با وجود اینکه نمی‌توانم بعد از یک هفته استفاده از آن را متوقف کنم، اما هنوز یک محصول «باید آن را داشته باشم» برای همه، به جای پای آیفون و آی‌پد اپل نیست. با این حال، این محصول یک نگاه اجمالی حیاتی، هرچند زودهنگام، از آینده ای که به نظر می رسد ارائه می دهد. این دیدگاه ممکن است یک دهه یا بیشتر طول بکشد تا به جریان اصلی تبدیل شود، اما با توجه به این بیانیه، Apple Vision Pro یک پیروزی است.

وزن، کاربرد و تناسب همگی موضوعات بسیار ذهنی هستند که پرداختن به آنها برای طیف وسیعی از کاربران بالقوه مصرف کننده اصلی غیرممکن است. اعتراف می‌کنم که بسیاری از کاربرانی که هنوز با هدست ویژن پرو آشنا نیستند – احتمالاً بیشتر از آنچه اپل می‌خواهد تصدیق کند – ممکن است آن را سنگین یا ناخوشایند بدانند. روی سرم جا می شود و وزن آن که تا حدودی سبکتر از متا کوئست 3 است، برای من مشکلی ایجاد نکرده است.

مارک وینا با هدست اپل ویژن پرو

در حالی که راه اندازی اولیه اپل ویژن پرو کمابیش بدون مشکل پیش رفت، ویژن پرو تا زمانی که برنامه های بومی بیشتری در دسترس قرار نگیرد، نمی تواند به موفقیتی بی نظیر تبدیل شود. اگر این شرکت قصد دارد جاه‌طلبی‌های خود برای ویژن پرو را محقق کند، این نکته برای اپل یک آزمون حیاتی خواهد بود.

دیدگاه های بسیاری، برخی متناقض

با استفاده از Vision Pro برای حدود یک هفته از زمان نوشتن این مقاله، ذهن من مملو از دیدگاه های مختلف است. در حالی که برخی از همکاران تحلیلگر من ممکن است مخالف باشند، من تمایل به اتخاذ موضعی خوش بینانه در مورد جذابیت ویژن پرو داشتم.

واضح است که Vision Pro اولین دستگاه اپل برای محاسبات فضایی است. اپل هنگام معرفی ویژن پرو در ژوئن گذشته، «محاسبات فضایی» را به عنوان یک شعار بازاریابی ابداع کرد، و اکنون پس از گذراندن زمان قابل توجهی با آن، دلیل آن برای من روشن شده است.

حتی در حالی که فن‌آوری و طراحی Vision Pro باورنکردنی است (به‌راحتی قیمت بالا را توجیه می‌کند)، بهترین عینک‌های AR در کلاس همیشه توسط قوانین فیزیک و در دسترس بودن اجزای فعلی محدود شده‌اند. امروزه پلتفرم Vision Pro در مراحل اولیه خود دارای امکانات بی حد و حصری است. با این حال، ظاهر شدن مدل‌های استفاده از قاتل مناسب و تسخیر کاربران اصلی به زمان نیاز دارد.

CPU R1 با دوربین های خارجی و سنسورها ترکیب می شود تا فضای کاربر را در سه بعدی در نمایشگرها تکرار کند. گاهی اوقات این تصور برای شما ایجاد می شود که هدست به سر ندارید و به نمایشگرهای کوچک خیره شده اید، اما اگر اتاق خیلی تاریک باشد، این توهم شکسته می شود. علاوه بر این، به طور متناقض، هرچه فضایی که در آن از Vision Pro استفاده می کنید ساکت تر باشد، نویز بیشتری وجود دارد. با این حال، اساساً به همین دلیل است که محصول بسیار غوطه ور است.

علاقه مندان به هدست واقعیت مجازی گواهی می دهند که وقتی شبکیه چشمان شما به مانیتور نزدیک می شود، وضوح صفحه نمایش به اندازه کافی بالا نباشد که بتواند پیکسل های قابل مشاهده را حذف کند، پدیده “درب صفحه” رخ می دهد.

برای کاهش آن، Vision Pro بین بیش از حد متراکم بودن پیکسل و از بین بردن ضربه تمایز قائل می شود. به دلیل تراکم پیکسلی بالا، پنجره ها، متن و عناصر رابط کاربری به همان وضوحی که در آیفون ظاهر می شوند ظاهر می شوند. باید آن را باور کرد، زیرا مانند داشتن دو مانیتور به اندازه تمبر پستی در داخل روسری است تا یک تجربه visionOS همهجانبه را ارائه دهد.

میدان دید به طور کامل مسدود نشده است

جالب توجه است، اگرچه استفاده از Vision Pro چشم انداز خیره کننده ای را ارائه می دهد، اما کاربران همیشه متوجه خواهند شد که یک اتاق با برداشتن آن روشن تر است. تنظیمات همه جانبه ای که من به دلیل سطح نور کم در دفترم استفاده می کردم، گاهی همه چیز را تیره و تار می کرد. متوجه شدم که نور خوب این وضعیت را برطرف می کند. بنابراین، بسیاری از کاربران Vision Pro در صورت برنامه ریزی منظم برای استفاده از این محصول، ممکن است نور محیط موجود در دفاتر خانه خود را تجدید نظر کنند.


علاوه بر این، نمایشگرهایی که مشاهده می‌کنید هنوز هدست را پر نمی‌کنند و شما را با یک حاشیه سیاه در اطراف میدان دید خود و بدون دید محیطی می‌گذارد. در حال حاضر، هیچ هدستی نمی تواند دید کامل محیطی را به دلیل محدودیت های تکنولوژیکی تکرار کند.

وقتی چیزی عجیب وارد میدان دید ما می شود، مغز انسان در تمرکز روی آن جسم و فراموش کردن هر چیز دیگر مهارت بالایی دارد. به یاد داشته باشید که اگرچه بینی شما به طور مداوم قابل مشاهده است، اما مغز برای جلوگیری از توجه کاربر به آن کار می کند.

ویژن پرو در نوع خود یک کامپیوتر قدرتمند است

قدرت پردازش Apple Vision Pro به آن اجازه می دهد تا برنامه های قدرتمندی را اجرا کند. کمترین احتمال وجود دارد که M2 در آینده نزدیک به سقفی برای اکثر برنامه ها تبدیل شود، زیرا توسعه دهندگان visionOS در حال ایجاد برنامه های بومی یا انتقال تجربیات برنامه های iPad هستند.

اگر اپل به Vision Pro اجازه می داد نرم افزار مک را اجرا کند، محیط محاسباتی حتی پیچیده تر و غیرقابل پیش بینی تر می شد. بنابراین، اپل عاقلانه Vision Pro را برای اجرای اکثر برنامه‌های iOS و iPadOS محدود کرده است، که عمر باتری و مزایای عملکرد قابل توجهی دارد.

اگرچه آزمایش من کامل نبود، اما هیچ برنامه‌ای پیدا نکردم که به نظر می‌رسد M2 را تحت فشار قرار دهد. از اینکه دیدم بسیاری از برنامه‌های iPadOS مورد علاقه‌ام، مانند Xfinity Streaming، برنامه OneCast برای استریم Xbox و Plex، بدون مشکل کار می‌کنند، خوشحال شدم.

VisionOS بی عیب و نقص نیست، زیرا چندین بار بر روی من خراب شد، اگرچه در به روز رسانی های نرم افزار و سیستم عامل آینده کاهش می یابد. در اینجا یک مرور کلی ویدیویی از برخی از دموهای جالب آنچه که من توانستم در عرض چند ساعت از ویژن پرو استفاده کنم، آورده شده است:

اگر بخواهم تنها موردی را که اپل برای Vision Pro به دست آورده است، مشخص کنم، بدون شک این رابط کاربری محصول است.

اولاً، VisionOS ظاهر و احساس متمایز iOS/iPadOS دارد که به طور چشمگیری منحنی یادگیری Vision Pro را کوتاه می‌کند. علاوه بر این، استفاده مطمئن و دقیق از نگاه چشم یک فرد برای انتخاب دکمه با فشار دادن ساده انگشتان دست، پیشرفتی در قابلیت استفاده در مقیاس استفاده از ماوس یا پد لمسی با سیستم عامل دسکتاپ سنتی است. این کامل نیست، اما به طرز خوشمزه ای خوب است و فقط بهبود می یابد.

تکرارهای آینده ویژن پرو

شایعات فراوانی مبنی بر اینکه اپل قصد دارد تا سال 2026 صبر کند تا اپل ویژن پرو 2 یا نسخه غیر پرو را عرضه کند. این احتمالاً مشکل بزرگی برای انتشار افتتاحیه یک پلتفرم مهم نیست.

با این حال، زمان زیادی است که به پردازنده M2 محدود شود، به ویژه زمانی که برنامه های سنگین وزن بیشتری را در نظر می گیریم که توسعه یافته و به ثمر می رسند. توسعه دهندگان هرگز از قدرت عملکرد بیشتر دوری نمی کنند، و من فکر نمی کنم که Vision Pro از این واقعیت مستثنی باشد.

در این راستا، کوالکام ممکن است با Snapdragon XR1 جدید خود یک مزیت قیمتی داشته باشد زیرا توانایی محاسباتی آن ممکن است عملکرد قابل مقایسه ای داشته باشد که مطمئناً در هدست های بسیار ارزان تر نسبت به Vision Pro نشان داده می شود.


از دیدگاه پلتفرم محض، Apple Vision Pro و visionOS امکانات نامحدودی دارند. با توجه به اینکه قطار بتا visionOS اکنون به طور رسمی راه اندازی شده است، پیش بینی اینکه فناوری در یک ماه آینده کجا خواهد بود، ساده خواهد بود. پیش بینی های طولانی مدت بسیار چالش برانگیزتر خواهد بود.

ویژن پرو اولین پلت فرم کامپیوتری کاملا جدید اپل پس از آیپد است. اگرچه این سخت افزار به طور انحصاری در ایالات متحده منتشر شد، اما اکنون که در دسترس عموم قرار گرفته است، همه چیز به سرعت تغییر خواهد کرد. آموخته هایی که اپل از مشاهده استفاده روزانه مصرف کنندگان از Vision Pro به دست می آورد، بدون شک بر نسخه های آینده visionOS تأثیر خواهد گذاشت.

جریان اصلی اجتناب ناپذیر واقعیت افزوده

اکثر محصولات اپل در نوع خود اولین نیستند. این یکی هست. Vision Pro یک محصول “پیرو سریع” نیست زیرا هیچ محصول موجود در بازار در کلاس خود وجود ندارد که بتوان آن را دنبال کرد.

اگرچه اپل بارها از “محاسبات فضایی” در مواد بازاریابی خود استفاده کرده است، این عبارت هذل آمیز نیست و به طور دقیق آنچه را که واقعیت مجازی با واقعیت ترکیبی ترکیب می شود، توصیف می کند. همچنین این باور اپل را تقویت می‌کند که واقعیت افزوده (AR) در نهایت با استفاده از مدل‌های کاربردی عملی و قانع‌کننده، کاربران اصلی را جذب خواهد کرد.

باید تاکید کنم که نرم افزار باید با عصر جدیدی که اپل ویژن پرو خبر می دهد همگام باشد. اکنون که این دستگاه فناوری پیشرفته صفحه نمایش، ردیابی دست، ردیابی چشم و قابلیت‌های عبور را ارائه می‌کند، توسعه‌دهندگان در زمان زندگی خود برنامه‌ها را توسعه خواهند داد. برای اول، محدودیت های سخت افزاری در این دسته محصول محدودیتی ایجاد نخواهد کرد.

ویژن پرو پیشگام عصر جدیدی از محاسبات است

عملکرد محاسبات فضایی Vision Pro نشان دهنده جهشی پیشگامانه در تعامل انسان و رایانه است، زیرا ادغام یکپارچه محتوای دیجیتال در محیط فیزیکی ما نحوه درک و تعامل ما با اطلاعات را تغییر می دهد.

کاربران دیگر محدود به صفحه نمایش ها و رابط های سنتی نیستند، اکنون می توانند خود را در یک محیط غنی و تعاملی غوطه ور کنند که در آن دنیای دیجیتال و فیزیکی همگرا می شوند. این همگرایی بهره وری و کارایی را افزایش می دهد و راه های جدیدی را برای خلاقیت و نوآوری باز می کند.

در اصل، عملکرد محاسبات فضایی Vision Pro نوید عصر جدیدی در محاسبات است، که در آن مرزهای بین تاری مجازی و واقعی و قلمرو دیجیتال به بخشی ذاتی از زندگی روزمره ما تبدیل می‌شوند. همانطور که این فناوری تکامل می یابد و تکثیر می شود، بر صنایع مختلف از آموزش گرفته تا مراقبت های بهداشتی و سرگرمی و فراتر از آن تأثیر می گذارد.

در نهایت، محاسبات فضایی Vision Pro این پتانسیل را دارد که محاسبات را همانطور که می شناسیم متحول کند، قفل امکانات بی حد و حصر را باز کند و نحوه کار، یادگیری و بازی ما را تغییر دهد.

اگرچه Apple Vision Pro تنها نسخه 1.0 است، اما ممکن است به عنوان نوآوری‌های فن‌آوری مهم در ردیف ماشین‌های چاپ و تلفن قرار گیرد که تأثیری به اندازه Apple II و رایانه شخصی اصلی IBM دارند. دیدن اینکه اپل آن را از اینجا به کجا می برد، هیجان انگیز خواهد بود.

منبع