نیک کلگ می گوید متا در Big Tech Club اما توسط شرکت Giant Tech اپل کوتوله شده است

سرمایه گذاری خود متا در VR و واقعیت افزوده – که در مجموع به عنوان XR یا واقعیت توسعه یافته شناخته می شوند – نشان داد که “بزرگترین شرط بندی ها شرط هایی هستند که دورتر هستند … و همچنین آنهایی هستند که فناوری در آنها گران ترین است. “کلگ گفت.

اما کلگ گفت که چین به طور فزاینده ای سلطه ایالات متحده بر دنیای آنلاین را به چالش می کشد.

کلگ به حضار در بروکسل، جایی که متا با آخرین ابزار واقعیت مجازی (VR) خود با سیاست گذاران آشنا می شد، گفت: «تکنولوژی بزرگ وجود دارد و فناوری غول پیکر وجود دارد».

او گفت: «منظورم این است که اپل اکنون از نظر ارزش بازار سهام، هشت برابر بزرگتر از متا است».

او گفت: “شما اکنون فناوری بزرگ ایالات متحده و چین را دارید که واقعاً در کل صحنه ظاهر شده است.”

این مقایسه حاکی از افت شدید بازار متا در 16 ماه گذشته است – و بداخلاقی اپل، که استراتژی جمع‌آوری داده‌های متا را از بین برده است.

متا – که برای بازتاب تمرکزش تغییر نام تجاری داده است – تا به امروز 100 میلیارد دلار (تقریباً 8.2 لک کرور) برای ساخت این فناوری هزینه کرده است که پیش‌بینی می‌شود پذیرش گسترده آن سال‌ها دورتر باشد.

متا مدت‌هاست شکایت می‌کند که اپل در حال ساختن «باغ دیواری» است که کاربرانش در دستگاه‌ها، سیستم‌عامل و فروشگاه اپلیکیشن‌هایش قفل شده‌اند و هزینه‌های متا و دیگر بازیکنان آنلاین را تمام می‌کند.

اپل سال گذشته یک گزینه حفظ حریم خصوصی داده ها را در آیفون های بسیار محبوب خود معرفی کرد که از متا و سایر جمع آوری کننده های داده آنلاین از دریافت اطلاعات ردیابی کاربرانی که قبلاً برای هدف گذاری تبلیغات به آن اعتماد داشتند جلوگیری می کند.

کلگ اضافه کرد: «منظورم این است که در بخش فناوری بزرگ بسیار، بسیار، بسیار، بسیار بزرگ وجود دارد و اپل همین است.

ارزش بازار سهام متا از بالاترین رقم تاریخ 1.07 تریلیون دلار (تقریباً 88 لک کرور) در آگوست 2021 به کمی بیش از 300 میلیارد دلار (تقریباً 25 لک کرور) امروز کاهش یافته است – کاهش 72 درصدی.

او با اشاره به هدست‌های واقعیت مجازی Pico که توسط ByteDance، مالک چینی اپلیکیشن اجتماعی محبوب TikTok، به بازار عرضه می‌شود، افزود: «به هر حال، میزان سرمایه‌گذاری تهاجمی فناوری‌های بزرگ چینی در متاورس را دست کم نگیرید.

تمرکز پرهزینه شرکت آمریکایی بر متاورس، دنیای مجازی که در آن کاربرانی که به‌عنوان آواتارهای دیجیتالی می‌توانند تعامل داشته باشند، نیز نقش داشته است.

چالش از چین

متا ماه گذشته اعلام کرد که 11000 کارمند – 13 درصد از نیروی کار خود – را در یک کمربند فن آوری عمومی که منجر به کاهش مشاغل در توییتر، آمازون و هیولت پاکارد (HP) شده است، خلع کرده است.

او گفت که انتقاد سرمایه‌گذاران از آن تمرکز، و «روایت بدبینی» در مورد تمرکز متا بر آن، «به شدت سلامت بسیار بسیار قوی کسب‌وکار اساسی» شرکت را دست کم می‌گیرد.


پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

اپل در مدت مشابه از اواخر سال 2020 به طور پیوسته بالای 2 تریلیون دلار (تقریبا 165 لک کرور) باقی مانده است و در حال حاضر حدود 2.3 تریلیون دلار (تقریباً 190 لک کرور) است.

نیک کلگ، یکی از مدیران ارشد، روز چهارشنبه گفت که متا، مادر فیس‌بوک، ممکن است در باشگاه فناوری بزرگ باشد، اما خود را توسط شرکت «غول فناوری» – و دشمن شرکتی – کوتوله می‌بیند.

متا و اپل و سایر شرکت های بزرگ فناوری بارها در اتحادیه اروپا و ایالات متحده زیر میکروسکوپ نظارتی قرار گرفته اند زیرا استراتژی های تجاری در مقابل نگرانی های ضد اعتماد و حفظ حریم خصوصی داده ها قرار گرفته اند.

این به نصف شدن سود سه ماهه سوم متا در سال جاری کمک کرده است.